Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Friday, January 15, 2010

Sakit & Syukur

Jumaat kembali lagi dalam tahun nan baru. Alhamdulillah, hari ini aku mampu bangkit semula dari kesakitan. Entah mengapa sejak kebelakangan ini aku diserang sakit pada kedua2 belah lutut, yang kebiasaannya hanya menyinggah dalam kalangan warga yang lebih berusia daripadaku. Namun, sebagai hamba Allah  yang lemah  di sisiNya, aku akur….siapalah aku untuk menentukan yang mana bahagianku, atau bahagian kita, atau bahagian orang lain.

Dengan nasihat rakan2 senior di sekolah, juga melalui pembacaan dan akhirnya mendapatkan nasihat pengamal perubatan, aku akhirnya memutuskan untuk mengambil glucosamine dan chondroitin bagi mengatasi masalah tersebut. Tiga hari pertama dengan dos 1500mg- yang agak tinggi, kurasakan membuahkan perubahan kepada keadaan lutut, sengal2 pada seluruh bahagian kaki, khususnya pada waktu malam (apatah lagi apabila kesejukan) dan kemudian kesakitan agak berkurangan keesokannya.

Namun, kesan sampingan yang kualami agak menakutkan, berpeluh pada tapak tangan,sakit dada, jantung  berdebar-debar, gastrik, migraine dan cepat marah. Justeru doktor memintaku berhenti seketika, memulakan semula pengambilan dengan dos yang lebih rendah. Selain itu, aku juga diberi cuti untuk berehat di rumah. Menurut doktor, kebiasaannya, pengambilan supplement seperti yang aku lakukan tidak mendatangkan apa2 kesan, tetapi dlm kes ini kiranya tubuhku memberikan reaksi berbeza. Katanya lagi, ada tubuh yang sensitif terhadap bahan asing, walaupun sekadar herba biasa. Namun, pesannya yg amat kuingat, agar aku membuat pemeriksaan rapi kerana amat jarang seorang individu mengalami sakit pada kedua2 belah lutut secara serentak, khususnya atas faktor usia.

Kembali bersolat secara normal sepenuhnya, walau dalam kadar pergerakan yang amat perlahan, aku tetap bersyukur kerana masih mampu bangun dan meneruskan kehidupan. Bahkan boleh terus menjalankan tugas. Ya…ketika inilah nasihat yg kuberikan kepada anakku perlu kupraktikkan. Lebih mudah mengujarkan daripada sendiri mentaatinya..Kalau kita menaiki kereta, lihatlah kepada yang menunggang motor, jika gusar.. lihat pula kepada yang berbasikal, yang berjalan kaki, dan jika berjalan kaki, lihat pula kepada yang kurang upaya, sehingga hilang kemampuan berjalan. Jika kita ditakdirkan Allah kurang keupayaan suatu hari kelak, kembalilah mensyukuri nikmatNya kerana masih dianugerahi kesempatan menghirup udaraNya, menjadi hambaNya..beramal di jalanNya dlm serba kekurangan. Namun inilah keindahan iman. Melihat segala-galanya dari kacamata iman…pasti & insyallah akan menjadikan kita manusia serba sederhana dan bersyukur.

Penyakit ini juga mengembalikan ingatanku kepada seorang insan yang kukenal lama dahulu… Nenek yang terkenal sebagai “orang tua kampung” dipelihara anaknya di hujung Kampung Panglang, berhampiran kampungku..amat lanjut usianya. Maha Suci Allah, tatkala bonda membawaku menziarahinya, aku terpana…kerana usia lanjutnya, lututnya yg sekian lama membengkok dek kerana tidak mampu bergerak; menjadi keras dan tidak mungkin diluruskan semula. Ya Allah, suasana itu amat menginsafkanku yg pada ketika itu berusia belasan tahun. Justeru ziarah itu membentuk suatu pemikiran, bahawa kecantikan dan kejelitaan yang ada pada kita benar2 bersifat sementara. Ziarah itu amat terkesan, lalu pemikiran itu masih dibenakku. Ya, segala2nya, sesungguhnya milik Allah semata2!

Dan sewaktu rehat dihari Jumaat juga aku beroleh 'sesuatu' daripada Suza dan Izwa...menimbulkan soalan yg wajar ditimbang2 di benak dan ruang fikir..owh, cik adik..kitakah yang wajar mengadaptasi diri dengan 'orang baru'? atau sebaliknya dengan suasana baru? atau sekurang-kurangnya saling mengucap salam, membuka pintu silaturrahim? Bukankah petitih Melayu...di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung?


No comments:

Post a Comment