Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Monday, January 11, 2010

The Muqaddimah-2010

THIS IS IT,where I stand, segar malar luahan MJ…kurujukkan kepada 2010. Suatu minggu baru dalam tahun nan baharu. Baru untuk segala2nya…dan mengharapkan yang terbaik walaupun permulaan duapuluhsepuluh dimulai gerhana bulan pada malam pertamanya. Harapan masih berbunga agar tahun ini tidak diasimilasi dengan gerhana yang pastinya berasosiasi dengan kegelapan. Fuh….agak hebat metafora itu…..namun intipatinya, biarlah yang bahari itu berlalu dengan 1001 pengajaran…

Kesibukan menyesuaikan diri kelihatannya menghambat kami sekeluarga, khususnya JuniorF yang sudah lama bercuti. Saban hari berpesan, mohon dijemput awal jikaku tiada mesyuarat, bahkan pesanan kuterima lewat sms MrF. Ya..anak ini masih di peringkat penyesuaian ke alam persekolahan. Seharusnya masing2 menghormati perasaannya. Fqueen kukira kurang bermasalah mengadaptasi diri kerana ini bukanlah sesuatu yang baru baginya…kecuali menyeimbangkan keupayaan menjadi pengawas dengan pelajaran. Jelas, kesibukan meladeni pelajaran mendambakan dia berjaga bersama2ku hingga lewat malam.
Sepanjang minggu ini, tiada yang ‘terlalu’ penting..melainkan penting2 belaka. Cuma khabar kuterima mengganggu minda..seorang bekas anak muridku jatuh dari tingkat empat apartment keluarganya. Rozalia, pastinya kuingati kerana abang dan adik2nya turut menjadi anak muridku.Hanya adik bongsunya sahaja yang tidak pernah kuajar secara formal. Justeru, aku mengenali ibu dan ayahnya yang agak aktif dalam PIBG sekolah kami. Mohon Allah sejahterakan kehidupannya, menyembuhkannya daripada kecederaan yang dialami kerana kuasa Allah sahaja yang mampu menyelamatkannya. Sewajibnya tahun ini Rozalia menduduki SPM. Padaku, segala2nya adalah takdir, kerana mutlaknya kita tertakluk dalam kuasa Allah.Maka doa jualah senjata paling sesuai untuk tidak dipersia2kan. Bukankah pesan nabi dan ulama'; doa merupakan senjata mukmin?
Jumaat pertama… datanglah penghulu segala hari. Justeru, hasil perbincangan dgn kawan2 semalam kubawa bertemu Pn CT. Biarpun pada peringkat awalnya suasana seperti ‘mahu /akan tegang’ namun alhamdulillah, kami berjaya mengawal emosi masing2. Lantas kukira dalam kekangan yang wujud, kemahuan dan cita2 masing ditangani dengan suasana ‘menang-menang’ sebagai jalan tengah. Terima kasih kerana memahami. Atau sekurang-kurangnya cuba memahami. Untuk memulakan tugas dalam episod nan serba baru, lebih baik dimulakan dengan permulaan yang jernih, meninggalkan yang keruh dengan mengambil segala pengajaran untuk diteladani & disempadani. Hidup ini rencam, justeru kita perlu melayarinya dengan kebijaksanaan yang dikurniakan oleh Allah sebagai khalifah di muka bumi ini.
Berhujung minggu pertama ini, sekadar berhajat beriadah di Tasik Titiwangsa bersama MrF & Junior. Si kakak menghadiri Kursus Kepimpinan Kokurikulum di sekolah. Biarlah…dia sedang berusaha membina identiti di alam persekolahan. Namun, pada sebelah malamnya kami sekeluarga menjenguk Cikgu Mohamad & Cikgu Zainab, ayahanda & bonda mertua yang berziarah di Sg Buloh. Lewat jam 2 a.m barulah tiba di rumah semula. Sukar melelapkan mata, ASTRO Beyond yang baru dinaiktarafkan menghiburkan dengan dokumentari. Seusai subuh, kami mengambil kesempatan beradu semula, namun sms drpd kanda sulung tentang ayahanda di Senawang menggesa kami  bangkit bersiap. Ughhh..bergegas ke Seremban, kami hanya berkesempatan bersarapan di kiosk Esso di Ampang. Melihat keadaan ayahanda, agak sedih juga kerana jelas keuzurannya. Namun ‘degil’ dan ego seorang bapa yang ada padanya tidak berubah apabila kuajak ke klinik. Ego lelaki yang selama ini berjuang untuk anak2nya. Mentelah katanya, Rabu ini ada temujanji dengan doctor yang sepatutnya merawatnya….lalu kusekadar membelikan tongkat berkaki empat buatnya, andaikata dia memerlukannya seperti sehari dua ini.
Petangnya, kutinggalkan orang tuaku menuju ke KL dengan sedikit kelegaan apabila ayahanda mampu menghantar kami sekeluarga ke muka pintu……dan doa untuk mereka terus merimbun!

No comments:

Post a Comment