Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Saturday, April 24, 2010

Perubahan



Ruang apartment kami berubah sepenuhnya. Dari warna-warna hijau dan biru kepada warna2 pastel. Dari dinding yang dipenuhi hasil tulisan dan mural JuniorF kepada dinding hambar tanpa mesej. Namun, pastinya mengundang suasana yg lebih selesa khususnya buat tetamu yg bertandang.

Jelas sekali aku memerlukan ruang baru, suasana baru dan suntikan baru dalam hidup ini. Begitu juga untuk terus bertahan dalam kerjaya yg satu ini. Menjadi pendidik bukanlah cita2ku sejak kecil, namun kecintaanku pada dunia pendidikan bukan sesuatu yg wajar dipertikaikan. Selama lima belas tahun aku mencurahkan keringat di daerah di pinggir ibu kota Kuala Lumpur.  Silih berganti murid-muridnya, guru-gurunya dan para pentadbir. Jatuh bangunku sebagai pendidik bermula di sini kerana di sinilah aku memasang angan ingin menjadi seperti bondaku, yg jua seorang pendidik. Bertugas mengajarkan ilmu agama dgn sabar di tengah2 kesibukan kota, yg pada zamannya..boleh dikatakan kesedaran beragama amat sedikit. Buatku pula, kecintaan dan cita2 utk menjadi muaddib dan jua murabbi -kalau boleh dikatakan begitu- bercambah dan menyubur jua setelah aku benar2 mengenali akannya.

Bukanlah sesuatu yg mudah , tetapi tidak jua bermaksud sukar untuk menyelami jiwa keguruan. Yang penting, aku belajar menerima anak2 dengan hati terbuka.. Seadanya..dan daripada seorang guru, akhirnya timbul perasaan kasih kepada anak2 itu...yang datang dengan tangan terbuka. Adakalanya mereka bukan sekadar datang untuk tahu atau faham tentang pelajaran, sebaliknya juga tentang cabaran, keluarga dan masa depan. Manakala aku sendiri belajar tentang kehidupan daripada mereka. Ada yang hadir ke sekolah membawa nama keluarga yg dikenali umum, berharta dan berpangkat, begitu juga yang datang dengan 1001 masalah-pergaduhan ibu bapa, perpecahan keluarga dan sebagainya.

Walaupun rata2 murid berasal dari (status sosioekonomi) sederhana ke atas dengan latar pendidikan yang agak baik, namun gaya hidup dan masalah mereka berbeza2 antara seorang dengan seorang yg lain.  Justeru, dari situ aku belajar dan faham bahawa kehidupan di bandar tidaklah begitu menyeronokkan seperti yg pernah dibayangkan aku yg berasal dr keluarga yg 'biasa-biasa'. Ya, sungguhpun bergelar anak kepada 'si folan' dan 'si folan' yang bergelar datuk, datin, tengku atau tokoh selebriti yg berkehidupan glamour, namun pada usia 7dan 8 mereka sudah tahu maksud perpisahan ibu bapa...giliran bermalam di rumah ibu atau bapa..pada penghujung minggu dsb. Ada juga yg menantikan 2 minggu untuk bertemu ibu yg sering tiada di rumah, semata2 untuk mengisi borang mengikuti aktiviti kokurrikulum. Lalu pergilah si anak ini ke rumah bapanya yg telah mempunyai keluarga lain bersama2 pembantu rumah dari seberang yg terletak di luar daerah, dengan menaiki teksi..

Pernah sekali aku terkedu, mengenangkan jawapan yg tidak disangka2 oleh seorang anak didikanku...kerana kerap tidak hadir, kerap jua tidak menyiapkan tugasan yg diberikan oleh guru2. Namun kedatangannya di sisiku pada suatu hari merentap ego seorang guru...."saya tidak hadir kerana ibu tiada di rumah. Ibu melarikan diri meninggalkan kami adik beradik kerana mengikut kekasihnya, seorang penkid, cikgu...." Air matanya yg bercucuran  menginsafkanku, tentang betapa beratnya kedukaan serta tanggungan anak ini, sekaligus naluri keibuan menghimpit...

Apakah yg dapat kulakukan? Bagaimana mahu membantu anak2 ini? Yang jiwa-jiwa mereka bersarang kekeliruan antara masa depan dengan masa kini yang sedang dilalui. Hanya dengan kata-kata nasihat sahaja mampu kutunjukkan pilihan2 yg ada buat mereka, supaya mereka tidak terjebak dalam kancah yg tidak sepatutnya. Jua kuberikan harapan bahawa Allah itu Maha Adil dan Maha Mengasihani. Selebihnya, aku jua berdoa..jika anak2ku menghadai masalah dalam kehidupan mereka, akan ada jua insan yg sudi membimbing mereka....

Mengingat kisah2 lalu di bumi SKWM  selama 15 tahun lalu amat menginsafkan. Berhenti seketika, merenung sejenak..benarkah aku seorang guru? 

No comments:

Post a Comment