Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Friday, April 2, 2010

pergi tak kembali

Seperti pemilik suara yg melantunkan lagu ini, iaitu Ustaz Asri Rabbani, begitulah juga Saudara Din Beramboi pergi meninggalkan kita. Begitu pantas, tanpa ada yg menyangka. Begitulah kuasa Allah SWT. Sesungguhnya, kita ini hamba yg amat kerdil...siapalah kita untuk menentukan apa2, hatta nyawa sendiri yg begitu hampir dengan diri sendiri.

Alhamdulillah, hari ini kudapat melunaskan hajat untuk mengadakan bacaan Yaasin di Surau Ar Raudhah bg rakan2 guru. Tiada apa2 yg menjadi penyebab program ini diadakan, sebaliknya sekadar untuk mengeratkan silaturrahim dgn rakan2. Uh, hanya sebulan sekali.....mungkin ada komentar yg mengatakan terlalu 'sedikit', namun ada juga yg mengutarakan bhw mereka menghadapi kekangan masa utk menghadirinya walau diadakan hanya sekali sebulan. Rasionalnya....Jumaat dipilih kerana itulah hari yang agak lapang bagi kami, selain sebagai penutup minggu bekerja. Dan yang utama, sempena mengambil keberkatan yg ada pada penghulu segala hari tersebut. Objektif pertemuan itu...owh, setidak-tidaknya sebulan sekali kita dapat ingat-mengingatkan anatara satu sama lain melalui program2 seperti ini, bermaaf-maafan dan merapatkan ukhuwwah sesama sendiri. Apa2 pun bg yg tidak dapat hadir...tidak mengapa & tiada paksaan kerana yg paling utama ialah keikhlasan untuk bersama2. 

Waimma begitu, kuambil peluang ini untuk nasihat menasihati...hidup ini tidak panjang. Entah esok, entahkan lusa kita pula akan berangkat menghadapNya. Wallahua'lam..mohon agar ketika kita dlm keadaan 'paling beriman'., sementelahan iman org awwam seperti kita ada turun naiknya. Justeru, luang2kan jua masa untuk urusan2 ukhrawi. Untuk diri sendiri. Dunia ini seharusnya menjadi jambatan ke akhirat, bukan beban yg menghalang perjalanan kita tatkala dalam kelana menuju ke destinasi abadi nan satu itu. Seperti kata Sueza temanku seusai acara, "alhamdulillah...td rasa begitu bnyk tugas, namun hadir ke surau dan tamat majlis, rasa seolah2 ringan beban yang digalas."  Ertinya sesekali kita harus meninggalkan kerja itu untuk memberi ruang dan peluang kepada diri sendiri demi kerehatan minda.

Buat teman2 yg bersama2 dan Pn Maznah yg menyumbang kudapan majlis yg serba ringkas itu, syukran jazilan jazakallahu khairan kathira. Insyallah, diharapkan majlis begini akan dapat diteruskan untuk kesejahteraan kita bersama. Buat keluarga saudara Din Beramboi, takziah dan dititipkan bacaan fatihah & doa agar rohnya ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Insyallah & ameen.

No comments:

Post a Comment