Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Wednesday, March 31, 2010

Psikologi Kepimpinan

“Sesungguhnya mukmin itu bersaudara, maka berbuat baiklah kamu terhadap saudara2 kamu..” Al mukminun.
Menegur biar ada caranya. Berhikmah agar terus dihormati orang sekeliling jika tidak sampai ke tahap disayangi sekali pun. Bagiku itulah ciri2 penting yg perlu ada pd pemimpin. Usah memimpin dengan mematahkan semangat ‘org bawahan’, dan usah jua memayahkan urusan mereka. Berminda terbukalah,  dengan bersikap memimpin dan membimbing. Pasti, jasa kita akan dihargai sebaik2nya.
Buat pemimpin yg bersikap mematah dan memayah, ingatlah analogi ‘anak gajah’. Anak gajah yg seekor ini telah ditambat pada sebatang kayu sedari kecil . Puas meronta, namun tidak pernah berhasil sehingga akhirnya anak gajah berhenti mencuba. Lama-kelamaan anak gajah menjadi dewasa...namun akibat semangatnya telah patah, maka gajah tersebut tidak lagi berusaha membebaskan dirinya, walaupun saiznya telah menjadi puluhan kali ganda berbanding kayu tambatannya itu. Yaaa...usahlah menjadi pemimpin yg boleh mematahkan keyakinan org lain terhdp diri mereka sendiri kerana seperti anak gajah, keyakinan merupakan suatu aset yg tiada tolok banding nilainya dlm kehidupan makhluk manusia. Jadilah pemimpin yg boleh memacu keazaman org bwhn utk menghasilkan yg terbaik. Nama yg diberikan...’pemimpin’ tentulah untuk ‘memimpin’...maka kesalahan mereka perlulah diladeni seadanya. Ditangani dengan adil agar dapat memenangi hati mereka ini.
Sesungguhnya maha luas ilmu Allah. Dari timur dan barat, waimma habis air laut untuk dijadikan tinta...maka tentulah tiada bandingannya dengan ilmu Allah. Justeru, apabila kita membuat keputusan, berfikir dan bertindak..biarlah berdasarkan ilmu kerana ilmu-lah yang memandu kita kearah kehidupan dunia dan akhirat. Biarlah ilmu yang hak mendasari segala-galanya. Ya, itulah perbezaan antara ilmu dan harta;  ilmu menjaga kita, manakala harta menuntut penjagaan si empunya. Begitulah gambarannya, lalu untuk menjadi pemimpin yg baik maka hendaklah setiap  daripada kita haruslah berilmu. Setidak-tidaknya ilmu dalam mengurus rumahtangga, mengurus emosi, mengurus keluarga apatah lg jika mengurus/ memimpin sebilangan manusia.
Teringat kepada kata2-ilmu tnp amal ibarat pokok tanpa buah, lalu dicatatkan sedikit ilmu kepimpinan organisasi pendidikan  (dipetik daripada Schein, 1985: How Leaders Shape Culture) buat renungan dan manfaat bersama....
Menurut Schein (1985), pemimpin mempunyai potensi utama untuk menyemai dan melaksanakan aspek2 berkaitan budaya organisasi melalui 5 mekanisme utama, 4 daripadanya  dihuraikan di bawah :
1.       1. Perhatian @ attention
Pemimpin organisasi perlu berkomunikasi ttg keutamaan, nilai, & keprihatinan dgn memilih soalan2 utk ditanyai, diukur, diberi komentar, dipuji atau dikritik. Sebilangan besar peluang komunikasi harus berlaku sewaktu merancang & memonitor  aktiviti, contohnya dalam mesyuarat, atau melalui “management by walking around”. Luahan emosi oleh pemimpin mempunyai efek yang kuat dlm mengkomunikasikan nilai dan keutamaan. Tidak bertindakbalas terhdp sesuatu juga membawa maksud bhw isu tersebut  dianggap tidak penting oleh pemimpin organisasi.
2.     2.  Reaksi terhadap krisis
Krisis  adalah signifikan kerana secara emosi, persekitaran meningkatkan potensi untuk subordinat mempelajari tentang nilai dan proses membina  rumusan.
3.     3.  Model utama.
Pemimpin seharusnya dapat mengkomunikasikan nilai dan pengharapan melalui tindakannya sendiri, terutamanya tindakan yg mnunjukkan kesetiaan, pengorbanan diri serta perkhidmatan yang melangkaui tugas sebenar terhadap organisasi. Pemimpin yang menginstitusikan sesuatu polisi dan prosedur  tetapi gagal untuk memantau sebenarnya sedang menghantar mesej bahawa perkara (polisi  & prosedur) tersebut tidaklah benar2 penting.
4.      4. Peruntukan ganjaran
Pemberian ganjaran juga digunakan  untuk pemimpin menghantar mesej kepada subordinat tentang apa yang menjadi focus mereka. Pengiktirafan yg diberi scr formal dan penghargaan scr tdk formal melalui pujian adalah notis tentang keutamaan pemimpin dlm pentadbiran mereka. Justeru, jika pemimpin gagal mengenalpasti sumbangan & pencapaian subordinat, maka scr tdk langsung  pemimpin telah menidakkan kedudukan mereka dlm organisasi. Selain itu, secara relatifnya, pengiktirafan  terhadap sesebahagian  individu subordinat mengesahkan kepentingan mereka berbanding sesebahagian yang lain.

Dengan rendah hati, marilah kita renung2kan...terlintas di kotak mindaku, hebatnya psikologi kepimpinan  Rasulullah yang dapat memaut hati penentang2 baginda SAW sehingga akhirnya  mengucap kalimah syahadah. Hasil dakwah baginda juga, kini kita menjadi muslim dan beriman kpd Allah. Banyak contoh dapat kita gali dengan menilai peribadi baginda yang sememangnya dianggap "khuluqul quran"..Selamat beramal..

No comments:

Post a Comment