Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Saturday, March 27, 2010

Kisah A -pause to reflect

Begitulah manusia. Sukar ditelah. Hakikatnya manusia itu makhluk yg amat kompleks. Amat-amat kompleks sehingga adakalanya gagal difahami insan lain. Tindakan mereka sukar jua dimengertikan. Menyelak helaian teks educational management, pantas kumembuat perbandingan dengan situasi di institusi pendidikan tempat kerja rakan baikku. A nama tengahnya. Rumit. Memang rumit.

Ujarnya, dia acap mempertahankan senior2 superior di sekolahnya. Setidak-tidaknya pada pendapatku, dia telah cuba menjadi orang yg neutral- dlm apa jua keadaan. Demi kebaikan kedua2 belah pihak. Pernah jua pendiriannya mempertahankan ‘org atasannya’ itu disalahertikan. Namun tindakannya itu seolah2 segala2nya tiada makna. Lantas dia berasa tidak dihargai. Ketelusannya menegur dan menyampaikan buah fikir selama ini bukan sahaja tidak mendatangkan apa2 perubahan, sebaliknya seolah2 di pandang sepi. Hampir2 dia jua tersepit dek karenah antara mereka. Lantas perlahan2 dia kembali mendiamkan diri...mendengar serta menghalusi apa yang diperkata teman2 sekeliling. Diam2 juga dia mengakui kebenaran kata2 teman2nya...ialah, jika tiada angin masakan pokok bergoyang. Walau mungkin ada antara cerita2 itu kurang tepat, atau tidak 100% benar, namun asasnya telah wujud.

Awal tahun baharu, suasana di laman kerjanya, tempat mencari rezeki riuh kembali. Kesibukan menangani tugas rasmi berselang-seli seloroh. Mereka kembali positif apabila ada ungkapan superiornya untuk  melaksanakan perubahan. Namun, yang menimbulkan kepelikan A dan rakan-rakannya ialah pelaksanaan tidak selari dgn perkataan. Ibaratnya, kata A, janji hanya sekadar janji. Nil. Kosong. Sewaktu pihak atasannya menghebahkan tahun 2010 akan menjadi tahun perubahan, A dan teman2nya gembira benar, lagaknya seperti suasana di bawah bumbung tempatnya menyumbang bakti itu akan menjadi tempat yg paling aman dan harmoni. Atau sekurang2nya menjadi tempat yg mampu merangsang motivasi mereka utk mendidik anak bangsa.

Sebaliknya... kata A, minggu yg belum cukup haul ini seolah2 menafikan semua itu. Kesilapan yg remeh, boleh diperbetul dengan teguran & nasihat, seolah2 menjadi suatu dosa yg amat berat. Sekurang2nya itulah perasaan mereka.Mereka mengeluh, aduh.. di manakah silap mereka...di manakah budi bicara, tolak ansur dan meja runding? Jika di pihak mereka, seolah2 tidak mengapa pula? Jadi bagaimana? Soal A buatku. Mengusutkan lagi, rakan2nya menjadi tidak tahu bagaimana untuk berkomunikasi dgn pihak atasan. Dan kewajaran alasan yang diberi mereka untuk dipertimbangkan bg sesuatu yg dianggap salah, ditolak mentah2. Tujahan bhw subordinat sentiasa berada dlm zon selesa bermain di bibir, walhal kebanyakan daripada mereka  tidak menolak tugas. Jika wujud pun, bilangannya amat kecil, ujar A.  Tiada perkongsian antara kedua2 belah pihak, dan sebarang cadangan ditolak mentah2 sblum sampai di meja runding. Jika ada yg positif sekalipun, hanya scr perlahan2 membisikkan kegusaran tanpa keberanian bersuara scr berdepan.Sekadar itu.

Kisah A kufikirkan dalam2. Dalam cerita yg panjang lagi lebar, A meluahkan bahawa kini dia tidak lagi mahu mempertahankan siapa2. Juga dia memang sudah tidak mampu. Kata A, organisasi tempatnya bertugas agak tersohor sebelum ini, tp kini semakin tenggelam dgn kehebatan institusi lain di sekelilingnya. Hanya kerana karenah pentadbir yg kurang disenangi, tiada persefahaman dan kini, masing2 ibarat mengikut haluan sendiri.
Kisah A kubawa supaya mampu menjadi contoh bahawa,dlm mana2 organisasi, tanpa kesepakatan, segala2nya boleh ‘rebah’. Baik organisasi kecil seperti sebuah rumah tangga, apatah lagi organisasi yg lebih besar. Bak kata bijak pandai, akar yang kuat pasti mendorong pokok untuk tumbuh subur. Jika baik pangkalnya, baik jualah pokoknya, dan insyallah, bakal menghasilkn buah yang berkualiti...kerana itu jua Rasulullah mengamalkan sistem syura dlm pentadbiran baginda. Fikir2kan...

No comments:

Post a Comment