Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Monday, March 15, 2010

DEMI MASA

Salam. Berpagi2 mengemas rumah. Usai satu, disambung pula dgn kerja2 mendobi, dan kemudian menyediakan sarapan buat anak2. Seharusnya Fqueen ke Stadium Hoki Jalan Duta- menyertai sesi latihan di pasukan sekolahnya. Namun, dia membatalkan hasrat ke sana kerana Natasya tidak bersama. Uh, ada2 saja!!

     Melihat pola 'kerajinanku' dalam menulis di laman ini, agak memeranjatkan. Apa tidaknya, boleh dikatakan hanya sebulan sekali kuberbuat demikian. Kerja2 rumah yang sedia banyak, ditambah pula dgn tugasan dari tempat bertugas, karenah anak2 dan kesibukan MrF akhir2 ini, menyebabkan ada waktunya masa seolah2 tidak cukup buatku. Hati beristighfar, sesungguhnya fenomena kepantasan waktu adalah suatu petanda bahawa dunia sudah semakin di penghujung usianya. Ini telah dinyatakan dalam hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a, baginda bersabda: 

“Tidak akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api”. (riwayat Tarmizi)

      Begitulah hakikatnya, umur dunia semakin singkat. Begitu juga umur kita. Sedang kita pula semakin tenggelam dalam keasyikan, melayari kehidupan yg berpusatkan hawa nafsu semata2. Setidak-tidaknya ada usaha untuk menenggelamkan kita, umat Islam...samada dengan hiruk-pikuk politik domestik atau riuh-rendah tentang suasana ekonomi negara mahupun dunia; manakala anak2 muda dimomokkan pula dengan nikmat keduniaan yang seolah-olah tiada batasnya, lantas dek terbuai dalam budaya hedonisme; lahir pula 'penyakit' membuang zuriat sendiri. Bukankah kita sudah berada di akhir zaman?

     Antara tanda2 kecil kiamat, yg kusifatkan sudah amat hampir kepada sifat lengkapnya adalah seperti yang digambarkan dlm hadith2 berikut:
1.Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a."Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
2."Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
3. Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi2 wanita" - Ibnu Majah


    Jauh di sanubari, kuharapkan agar tanda2 besar kiamat ini belumkan ada, namun mengahayati salah satu tandanya yang hampir membuatku senak ialah berlakunya tiga tanda besar, yakni tiga gempa, satu di timur, satu di barat, manakala satu lagi di Semenanjung Arab. Arghh...enzim2  liurku seakan2 berhenti berfungsi..ketat terasa kerongkong...kalaulah semua kita menyedari!!


     Aduhai, jiwa terasa goncang! Begitulah, dan kerana itulah Allah menyebut dan bersumpah demi masa dalam kitabNya. Maka, aku sendiri...usah pergi jauh,atau usahlah diambil contoh orang lain, sebaliknya 'aku' dalam kondisi yang terlalu terlalu hampir.. berada dalam kerugian, kerana sifat mudah lupaku yang menjadi petanda aku makhluk Allah yang amat sempurna, dan ditambah pula sifat lemahku sebagai manusia yg serba kekurangan  Lantaran itu jua, sebagai manusia yg lemah kita haruslah ingat-mengingatkan..dalam kebenaran; dan dalan sabar!!


PS: Moga jangan pula antara kita mengaitkan segala tanda2 kiamat yg disebut Rasulullah SAW dengan tilikan Kaum Mayan & Nostradamus, apatah lagi setelah menonton filem 2012....Nauzubillah.



No comments:

Post a Comment