Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Tuesday, May 25, 2010

KISAH A: SIRI II

Lagi kisah temanku, A. A masih terus berusaha meningkatkan kesabaran. Menahan api amarahnya dari terus marak. Tidak disangka2 olehnya, sampai begitu tindakan majikannya. Ingin menyelamatkan diri sehingga sanggup mengubah apa yang telah tercatat. Yang telah dicatat oleh pencatat yang tulus..hanya menyalin butir kata2nya itu~ yang agak diketahui umum dan mungkin juga dicatat pula oleh yang lain juga~ tidak ditokok dengan apa2 niat. Telah disemak, ada pula dalam buku catatan mesyuarat mingguan yang berwarna kuning itu, yang digilir-gilirkan. Dengar2 rata2 ingin membuat salinan apa yang telah dicatat berkenaan hal yang berbangkit. Supaya dapat melihat kebenaran pindaan yang dibuat.

Waimma begitu, A bersyukur kerana majikan sendiri telah mendedahkan siapa dirinya. Mencalar digniti dan integriti dengan perilaku sendiri dengan mengubah apa yang sememangnya telah sedia tertera di atas kertas minit mesyuarat ringkas mingguan yang dihadiri A dan rakan2. Bukan A seorang, sebaliknya ramai yang menggelengkan kepala tanda tidak bersetuju. Jika selama ini ada yang cuba mempertahankan maruah majikannya; dan A pernah juga bertindak demikian atas dasar menghormati seorang ketua, maka hari ini A bersyukur kerana Allah telah menunjukkan kepadanya siapa sebenar2nya majikannya itu. Sungguh,kata A, orang seumpama ini tidak layak dipanggil ketua. Tiada akauntabiliti, apatah lagi intergriti. "Mengapa takut? Bukankah yang datang saingan puan dan rakan pada suatu waktu dahulu?" pintas A dengan nada yang tegas. Kata A itulah kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh majikannya sewaktu diziarah orang atasan. Ya, mungkin suatu masa dulu tidak terlihat pada pandangan A, tetapi hari ini segala2 yang tersorok di balik labuh tabir telah hampir terdedah...

Apa pun jua, Adan rakan2 masih mengharapkan segala-galanya selesai dengan baik. Yang berhak diberikan hak semula ..khususnya untuk bekerja dalam suasana yang lebih harmoni. Begitu jua aku..akan kujadikan iktibar segala2 yang berlaku di sekelilingku. Allah itu Maha Adil, maka keadilan pastinya akan berpihak kepada yang benar. Jika tidak di dunia, pastinya menanti di akhirat. Telah juga aku pelajari, pemimpin yang dipilihlah seharusnya mendatangi pengikut untuk bertanya khabar dan mengambil cakna permasalahan mereka..kerana itu lebih mudah daripada pengikut yang mendatangi pemimpin. Wallahua'klam.

No comments:

Post a Comment