Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Wednesday, December 22, 2010

KOMITMEN

YA. Komitmen. Mengujarkan sepatah kata itu tidaklah semudah melaksanakannya. Walaupun geluncuran linguistiknya tidak serencam mana, namun pada pandangan peribadiku, hidup dan kehidupan kita adalah tentang komitmen. Atau, komitmen-lah yang mendasari kehidupan kita. Lebih mudah kalau disertakan beberapa contoh: 1. Kita hidup di dunia dengan bertunjangkan komitmen menjadi hamba Allah @ khalifahNya di muka bumi ini.  2. Kita pasti mempunyai komitmen terhadap suami/ isteri, anak2, ibu bapa.....pendek kata terhadap keluarga, 3. Stress kdg kala menerobos ruang 'aman' kehidupan apabila komitmen terhadap keluarga bertembung dengan komitmen terhadap tugasan. Contoh yg lebih ringkas, lihat shj penulis blog ini yg gagal memberikan komitmennya utk meneruskan penulisan. Ya..pastinya kerana ada pertembungan2 komitmen2 lain di sana sini :)

Alhamdulillah, tahun masehi 2010 hampir melabuhkan tirainya sedang kita masih lagi di bulan pertama kalendar Hijri. Selagi hari pengakhiran belum tiba,  selagi nafiri belum ditiup (bukan dlm teater), pastinya tahun akan berganti tahun. Yang belum pasti adalah 'kita'. (Penggunaan 'adalah', adalah berlandaskan sifat 'kita', bukan 'kita' sbg kata nama. Jika tidak, salahlah saya dlm tatabahasa!) Sesaat lagi kendatipun, belum pasti...inikan esok, lusa, tulat atau tungging. Namun sebagai manusia biasa, hati sering berdoa supaya Allah memanjangkan umur agar dapat terus bersama2 insan2 tersayang, anak2, ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. Itu pasti...

Huh...Julai lalu kekanda perempuan sulung-Kak Lang disahkan mempunyai kanser payudara. Ibarat satu ledakan bom bg kami sekeluarga, amat mengejutkan walau hakikatnya kanser tidak mengenal sesiapa, umur, status sosial atau ekonomi. Rawatan demi rawatan Kak Lang lalui dgn semangat waja, mahu sihat kerana anak2 yg masih amat memerlukannya ..dan alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT, dengan sokongan keluarga, khasnya ayahanda dan bonda..penyakit yang dikesan awal itu telah dapat dipintas dan setakat ini, perkembangannya adalah baik. Kak Lang telah kembali bertugas di UiTM bermula 1 Dis 2010 setelah menjalani 4 siri rawatan kemoterapi.

Kemudian ayahanda pula diserang sejenis penyakit yang kemudiannya didiagnosis sbg Diabetes Nephrophaty..yang berpunca daripada diabetes yg sedia ada. Ayahanda terjatuh di tandas di kediamannya di Senawang dan dalam kesukaran kami membawanya mendapatkan rawatan di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan yang terletak di Wangsa Maju. Alhamdulillah, lokasi hospital yang bersebelahan dgn sekolah tempatku mengajar membolehkanku memberi komitmen utk menunaikan kewajipan terhadap orang tuaku. Begitu juga dengan suami & anak2 serta teman2 yg memahami situasi ketika itu..terima kasih kerana memberiku ruang utk 'bernafas'..dan sehingga kini ayahanda telah  berjalan semula walaupun terpaksa bertongkat dan bertatih..

Khamis lalu, tibalah giliranku pula...rasa sakit yang menjalar pd bahagian tertentu di tubuh, kelenjar leher yang bengkak di tiga tempat dan lidah yang mengalami 'burning sensation' menyebabkan perasaan menjadi tertekan. Demi melawan perasaan, aku masih mampu menyertai MrF dan Fjunior utk berjoging/ beriadhah di Taman Tasik Titiwangsa..dan pada sebelah petangnya pula kami ke Jusco Wangsa Maju, manakala Ahad pula kami ke Zoo Negara setelah diajak oleh MrF demi memenuhi permintaan Fjunior. Memandangkan cuti persekolahan yg hampir tiba dipenghujung, daya untuk menolak permintaan seolah2 hilang begitu sahaja kerana mengasihani anak2... Dan Isnin pagi, setelah berkira2 utk mendapatkan rawatan di salah sebuah Hosp Pakar  Wanita Tmn Melawati, aku terpaksa membatalkan niat kerana ketiadaan doktor pakar yg perlu bertugas di luar. Lalu pada hari Selasa, aku tekad mendapatkan rawatan di DSH Melawati...dan menurut pakar perubatan yg memberi rundingcara, aku perlu menjalani pemeriksaan lanjut demi menentukan kedudukan penyakitku. Riak mukanya, nyata dia juga bimbang kalau2 ada sesuatu yg lebih serius..

Selasa pagi: setelah lebih 10 jam 'berpuasa', darahku diambil utk diuji. Sementara menunggu utk menjalani ultrasound yg bakal dijalankan oleh perundingcara radiologi..jantung berdegup kencang. Namun kehadiran MrF serta anak2 mengurangkan tekanan. Ya.keluarga merupakan aset penting kpdku khususnya pada ketika dan waktu sebegini..Dalam hati tidak putus2 berdoa agar Allah memberikanku yang terbaik untuk ku mahupun keluargaku. Allah knows best...Malam sebelumnya, di kaca tv saluran Astro Oasis, terpampang ayat dari surah At Taghabun; ayat 11 yg bermaksud:

No affliction comes about but by Allah permission; and whoever believes in Allah, He guides aright his heart; and Allah is Cognizant of all things.


SubhanAllah! Allah Maha Mengetahui kerencaman hati hambaNya ini yang sedang berperang...dan maksud ayat tersebut menyentak2 nuraniku, untuk menyerahkan seluruh jiwa ragaku kepada Allah kerana Dia yang Menciptakan...untuk menentukan sama ada aku mempunyai nasib yg sama seperti Kak Lang atau sebaliknya...lemah seluruh tubuhku, namun pasrah dan redha terhdp apa jua keputusan yg bakal kuterima...

Alhamdulillah..tatkala pemeriksaan berlangsung, perundingcara radiologist berbangsa Sikh itu ; secara berhemah mengujarkan.."I'm not God..but based on my little knowledge, this is only..........but you must go to certain specialist to get biopsy to be done". Dan....terima kasih Allah krn ia menjadi begitu mudah! Kembali ke bilik doktor, beliau menasihatiku utk terus mendapatkan rawatan/biopsi dan menjalani pembedahan yg sepatutnya agar tidak perlu melalui kesakitan yang berulang-ulang. Beliau juga seperti masih khuatir kalau2 peluang utk "C" singgah pada masa panjang yg akan datang terbuka luas jika pembedahan yg sepatutnya tidak dijalankan...

Secara kesimpulannya, kali ini selain daripada komitmen2 lain, aku; dengan izin Allah akan mula memberikan perhatian yg lebih serius dan komitmenku terhadap kesihatan...ya, benar segala2nya ditentukan Allah, tetapi usaha kita, doa kita dan komitmen kita juga turut menyumbang sama ada sesuatu berlaku atau sebaliknya.  Sekali lagi terima kasih kpd MrF, anak2 yg sudi menemaniku, nurse Aini, Dr Mangalaveni, Dr A.K Mukherjee..dari DSH Melawati. Terima kasih kerana masing2 memainkan peranan dengan cemerlang! Sesungguhnya kita hanya berusaha, sementahan  Allah jualah yg memiliki kuasa mutlak, dan sehingga hari ini, aku menerima pelajaran yg amat berharga...inshallah!





No comments:

Post a Comment