Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Tuesday, November 24, 2009

Cruise To Nowhere

Syukur….masih bernafas, hidup dalam iman dan dianugerah Islam sebagai ad din. Seluruh keluarga, hidup dalam kesejahteraan dan kesihatan yang baik. Sebelum kumemandu ke sekolah awal2 pagi, sempat meninggalkan sarapan buat dua beradik yang bakal ditinggalkan. Berpergian meninggalkan mereka untuk melunaskan tuntutan tugas, melakukan apa2 sahaja yang difikirkan perlu..dan Alhamdulillah..semuanya dapat dilaksanakan seperti yang sepatutnya, dalam gempita seloroh yang mewarnai suasana bilik guru. Ya…suasana begini amat merangsang semangat untuk bekerja bersama2, walaupun ketika dihambat kesibukan.

Ya…sementelahan Kak Ita sudah menyiapkan tugasan panitia kami, kuambil kesempatan membantu Suza menyelesaikan stok panitianya. Kukira tindakan itu wajar memandangkan panitianya mempunyai stok CD yang berkotak2, natijah pelaksanaan PPSMI beberapa tahun lalu.

Seawal pagi tatkala baru menjengah ke pejabat, kuturut disapa Kak Win. Huh, rupa2nya blogku telah menerima kunjungan hormatnya..  "owh, ada yang pedas juga" katanya. Buat Kak Win & 'orang2 admin', mohon maaf kalau ada tulisan yang menyinggung. Begitu juga yang lain, kalau  kalian ‘tersinggah’ di blog yang satu ini, mohon setinggi2 maaf andai ada yang menyinggung hati/perasaan kalian.

Sungguh & sesungguhnya, coretan dalam entri2 yang terpapar kusifatkan hanyalah sebagai wadah melahirkan rasa yang terbuku di hati. Tiada yang lain…Harapanku dalam penuh kerendahan hati, biarlah kita sama2 berkongsi manfaat daripada coretan yang ada, itupun jika wujud di celah bait2 perkataan. Andai ditunggu individu yang berakhlaq sempurna, kukira misi dakwah Rasulullah akan terhenti kerana hanya bagindalah manusia  berakhlaq paling sempurna yang pernah wujud di muka bumi Allah ini. Tiada yang lain selepas baginda…

Cruise To Nowhere”…andai kita melakukan sesuatu dengan tidak ikhlas. Justeru, insyallah, tulisan ini lahir dari nurani yang amat hampir dengan kalian, dari dalam kalangan kalian juga. Marilah kita sematkan dalam diri kita,dalam2…bahawa kerja yang tidak ikhlas, hanya mendatangkan kerugian di dunia & kerugian di akhirat. Sematkan juga dalam hati bahawa, Allah itu CEO kita, justeru insyallah..dengan menyematkannya akan menjadikan kita professional dalam apa jua kondisi. Kesilapan, baik dalam melaksanakan tuntutan kerjaya, mahupun tatkala melayari hidup seharian, sebagai ibu bapa, anak, waimma siapa pun kita…adalah lumrah manusia. Ketidaksempurnaan kita itulah petanda bahawa kita manusia yang sempurna.

Tulisan dalam entri2 yang ada juga, kukira bukan untuk membidas secara semberono..tidak jua memihak kepada sesiapa, sebaliknya insyallah akan kuusahakan untuk terus mengekalkan sifat neutralku dalam entri2 seterusnya. Kita sendiri tidak seharusnya sentiasa betul, dan tidak mengapa tersilap. Yang penting, KITA, biar di pihak manapun kita berada, sama2 sanggup melakukan perubahan. Owh, bukan mudah untuk berubah, khususnya ke arah yang lebih baik. Kekangannya amat banyak. Justeru, kata2 orang nombor satu di tempat kubertugas sewaktu Contact Time semalam mendatangkan kesan yang amat dalam. Syabas kepada beliau kerana berani menguar2kan perubahan yang bakal dilakukan. Masih berharap, moga perubahan tersebut dapat dilaksanakan secara bersepadu & saksama. Usaha kolektif semua tentunya diperlukan beliau, bukan sekadar untuk menyokong langkahnya, bahkan juga untuk merealisasikan perubahan seperti yang diharap2kan. Seperti tajuk sebuah buku motivasi yang menyapa minda, none of us is as good as all of us. Dengan izin Allah, usaha yang jitu akan dapat memacu arah & suasana organisasi ke arah kebaikan yang bermanfaat.

Teringatku kepada pembentanganku dalam kuliah yang dipermudahcarakan oleh seorang professor sewaktu menuntut- tajuknya: Pengurusan Perubahan Dalam Organisasi. Untuk merancang perubahan, kita perlu melakukan:1. Analisa jurang 2. Penentuan Matlamat 3. Metodologi 4. Strategi 5. Penilaian. Uhh..sebelum berpisah, marilah kita renungkan kata2 yang kupetik dari sebuah majalah Islamik yang kubaca..”untuk membaiki dunia, baiki manusianya. Untuk membaiki manusia, baiki hatinya..

No comments:

Post a Comment