Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Tuesday, November 3, 2009

Ibu Moden

Buntu.Tugas yang banyak agak mengelirukan. Menggunung, tapi masih terkawal. Semuanya sedang diproses serentak. Huh? Alhamdulillah anak2 & suami, ibu bapa & mertua dalam kesejahteraan (lama tak berhubung, tapi no news means good news, right?). Mohon Allah panjangkan nikmat itu...MrF pun okay. 3 November, hari yang memenatkan kerana busy sepanjang hari. Hmm, jadi empire netball tu okay, dan seronok tengok anak2 KL main lumpur di padang yang lecah. Senario yang bisa mengembalikan nostalgia zaman anak-anak sewaktu tinggal bersama allahyarhamah nenekku (al-fatihah) di Kuala Pilah. Boys pula memang berbakat dalam futsal...especially Nazrul. Seronok juga menonton telatah mereka sewaktu bermain, terutamanya Asyraff (Soya) dengan seluar piknik yang berbunga2. Vivandra, our Junior MJ tu main bola pun macam MJ, sepak bola macam MJ, berjalan pun nampak macam MJ juga. Tak hairanlah boleh menang pertandingan imitate MJ menari tu....

Tengahari, sempat lunch di Restoran Wahab, "the best cendol in town" yang terletak di Rampai  Business Park. Thank you guys, Wa, Nina & Sueza...dalam sibuk bekerja, masih sempat mencuri waktu makan2 bersama. Itulah kawan2; susah senang sama2 diatasi..tapi rasanya kebelakangan ni kami lebih kerap makan bersama-sama. Mungkin kerana adanya banyak perkara yang hendak dibincangkan, tugas, family dan bertukar2 pandangan 'bout life. Lepas makan tu, kujemput JuniorF, hantar Fqueen balik selepas tamat upacara penganugerahan sijil di sekolahnya.(Fqueen dapat 5 sijil penglibatan kokurikulum, sebagai ibu kuagak risau kerana takut pelajarannya terjejas). Kemudian kujemput pula MrF dari IMAAR Architect untuk mengambil keretanya yang diservis.

Hm..siapa kata jadi ibu moden tu mudah. Padaku, susah atau senang menjadi ibu adalah mengikut zaman dan sentiasa ada cabarannya. Kalau zaman dahulu (zaman bondaku) kesukarannya ialah menanggung enam orang anak dengan pendapatan yang sederhana, walaupun bonda & ayahandaku berkhidmat dengan jabatan kerajaan. Berapa sangatlah pendapatan kakitangan kerajaan ketika  mereka mula2 berkhidmat...Namun secara relatifnya, masih dianggap baik kerana harga rumah di Bangsar ketika itu hanya RM30K berbanding sekarang, RM1.5 juta! Ayahandaku pula terpaksa keluar setiap 2 minggu untuk melawat stesyen kereta api kerana sebagai juruaudit kanan ibu pejabat KTM (kini KTMB), beliau mengaudit pelbagai perkara berkaitan perkhidmatan tersebut. Tambahan pula untuk membayar gaji pekerja KTM di luar bandar, perkhidmatan perbankan pada ketika itu tidak secanggih sekarang. Pada waktu itu, lima orang adik beradikku (daripada enam orang) bersekolah di sekolah  berasrama.

Tatkala aku berada di Tingkatan 1 (menuntut di SMAWP ketika itu), abang sulungku sudah pun menuntut di New Zealand, kakak sulungku di UITM, Shah Alam dan yang lain di asrama masing2. Huh, dengan ketiadaan suami, kadang kala bondaku seorang yang datang menziarahi kami. Dari KL..ke Shah Alam...ke PJ..ke Seremban..ke Kuala Pilah menjengok nenekku, dan balik ke KL pada keesokannya. Cuba bayangkan, pada waktu aku sekolah menengah, hanya ada Lebuhraya Persekutuan, tanpa MRR, DUKE, LEKAS, ELMINA or what so ever.Supermom, uh? Itu belum masuk lelah melayan karenah anak2 tanpa 'bibi' atau pembantu rumah...hmm, masih kuingat sewaktu di SMAWP itu aku 'tertelan' jarum peniti yang disemat pada tudung sehingga terpaksa dimasukkan ke Pusat Perubatan UM di PJ. Uh, bondaku datang bersama jiranku (actor-Baharuddin Hj Omar & isteri) pada waktu tengah malam untuk menandatangani borang pembedahan kerana doktor khuatir jarum tersebut masuk ke paru2ku.Alhamdullillah, semuanya berakhir dengan baik.

Zaman allahyarhamah nenekku ( l919-2004)? Sempat juga kutanyakan bagaimana bayi zaman dulu menyusu tanpa adanya botol susu? Jawapan beliau, sebab itulah bayi zaman dahulu kebanyakannya ada ibu susuan, kalau2 ibu sendiri terlalu sibuk bersawah, atau kurang sihat, maka anak2 tersebut akan berhajat kepada ibu susuan untuk menyusukannya. Kata beliau lagi, kalau hendak diberi air kosong kepada bayi, maka sehelai kain bersih  direndam dalam air kosong dan kemudian disua ke mulut bayi...MasyaAllah...

Kesimpulannya, mungkin yang kelihatan pada mata kehidupan ibu2 moden tidaklah sesukar dahulu, namun ujiannya tetap ada, khususnya dalam mencorakkan diri anak2 kita dengan pengaruh budaya moden.. Kalau aku yang  memiliki sepasang cahaya mata sudah boleh merasai cabaran membesarkan Fqueen dan JuniorF, apalagi rakan2 'setitle' yang mempunyai 5,7 atau 10 orang anak? Kadang kala penat lelah ibu dipandang kecil oleh anak-anak, malah lebih parah jika anak2 menganggap  pengorbanan ibu itu sebagai sesuatu yang wajar, memang tanggungjawab yang perlu dilunaskan oleh insan bergelar ' ibu', atau suatu  fitrah alam..Tidakkah kita lihat, ada 'ibu' yang gagal memenuhi tanggungjawab itu? Mengabaikan kasih sayang? Membiarkan amanah Allah? Justeru, marilah...kita hargai pengorbanan wanita bergelar ibu, sama ada ibu tiri, ibu angkat, ibu mertua hatta apatah lagi ibu yang melahirkan..

Apa2 pun, buat Gee yang juga seorang ibu, Selamat Hari Ulangtahun Kelahiran. May Allah bless you in your life...dunia n akhirat (jangan lupa, kenangan lama waktu kita mula2 di Wangsa Melawati..waktu kalian masih bujang).May you will achieve what ever you want to achieve in life too. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment