Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Friday, November 20, 2009

Suara I

3.30 a.m.....terjaga lagi. Sejak kebelakangan ini acap benar kuterjaga sewaktu dinihari bakal menjelma,.. segala2nya berputar kembali. Teringat peristiwa semalam...dalam gelap, terkelip2 mata diusahakan untuk tidur semula. Gagal...tepat jam 5, aku bangun melengkapkan kerja2 yang perlu dikemaskini hari ini, khasnya untuk dihantar kepada admin.

Huh, berhimpun di tapak perhimpunan....rupa2nya pengumuman dibuat untuk meraikan hari lahir guru2 yang menyambutnya pada Nov & Dis. Tatkala namaku dipanggil..perasaan sedang melayang jauh melayan sisa2 kehampaan menerima keputusan UPSR semalam. Sehabis baik cuba bersikap positif...tapi ada kalanya kecundang sewaktu melihat wajah anak2 didikanku...sebak datang lagi sewaktu menerima cenderamata dari Pn CT....selepasnya,kutampil sekali  lagi menerima hamper hasil 'keunggulan' menjadi kelas terbersih.....

Hari ini sudah ada yang mula bertanya dan menegur. Kata mereka, semalam hanya mampu memerhatikan kesedihan kami....tapi takut menyapa. Khuatir disalah ertikan. Entahlah......keluhan dilepaskan kepada rakan2. Hmmm...aku dan Suza mengambil keputusan melepas tension dengan bersarapan di luar. Selepas memastikan semuanya 'baik', aku & Suza ke destinasi kami.........dengan dua orang lagi teman setia, Izwa dan Zizah. Sambil menikmati nasi lemak dan Nescafe, kami meneruskan perbincangan tentang keputusan UPSR semalam. Ibarat 'post mortem', cuma secara tak rasmi....

Masih seperti semalam...kucuba untuk tidak menyalahkan mana2 pihak. Bagiku, tiada gunanya berbuat demikian, hanya menambah parah situasi yang ada. Nantilah, dalam post mortem rasmi akan kusuarakan apa yang sewajarnya disuarakan. Kepada 'adik2' yang bertiga ini, kuajukan cadangan agar beberapa pembaharuan dilakukan agar lebih sistematik.Cuma..yang peritnya ialah mengenangkan kekhuatiran bahawa keputusan UPSR ini bakal memberi kesan kepada enrolmen pelajar di tempatku bertugas. Aduhai..

Apa yang patut disuarakan? Selepas ditimbang tara, inilah yang dapat kufikirkan....
1. Seperti dalam entri yang lalu, pernah kutulis bahawa pentadbir perlu sentiasa bersikap open minded/ hearted. Bersedia untuk berubah mengikut keperluan semasa, berani menganjak paradigma..lebih praktikal.
2. Tidak bersikap seperti 'ibu ketam' yang hanya menyuruh anak2 berjalan lurus, sebaliknya menerapkan sifat "Kepimpinan Melalui Teladan". Kukira perumpamaan 'ketam' ini sudah jarang kedengaran.
3. Lebih profesional dan mengurangkan karenah birokrasi. Justeru hubungan dengan 'subordinat' perlu dipelihara...ibarat kata pepatah, yang tua dihormati; yang muda dikasihi tidak hanya dipakai sebagai pepatah, sebaliknya dipraktikkan. Justeru, untuk menegur subordinat, cara yang profesional digunakan...kerana walaupun tugas memerlukan kita berhadapan dengan kanak-kanak, tetapi kita tidak perlu bersikap 'keanak-anakan'....
4. Menerima teguran & pendapat. Pendapat dan usul dalam mesyuarat perlu diberi perhatian, bukan sekadar didengar. Mesyuarat MESTI dalam komunikasi DUA HALA.
5. Proses membuat keputusan dilakukan secara bersama kerana natijah keputusan akan di'rasai' oleh semua ahli organisasi. Ya, Rasulullah mengamalkan sistem Syura semasa baginda mentadbir negara Madinah sehingga kerajaan Madinah diiktiraf di seluruh dunia sebagai mengamalkan sistem pemerintahan terbaik.
6. Merancang aktiviti dengan mengambil kira maslahat umum.Contohnya; sewaktu program bengkel UPSR dijalankan sepanjang minggu bekerja, usahlah program gotong royong 'ad-hoc' pula dijalankan pada hujung minggu.
7. Supervise.....bukan snoopervise!!

Setakat ini yang dapat kufikirkan...insyallah, akan disambung pada lain entri......

No comments:

Post a Comment