Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Thursday, November 19, 2009

Rahsia MIMPI

Hariku bermula seawal 4 pagi. Astaghafirullah...mimpi yang datang dalam lena dibuai angin perbukitan membangkitkanku. Mengingat semula mimpiku...hanya sembilan belas orang yang berjaya memperoleh 5A. Tak mungkin, getus hatiku. 19...bukan 25, bukan 40.. tetapi sembilan belas. Wajah anak2 didikanku yang tampil mengambil keputusan dalam mimpiku seolah2 boleh diputar semula.

Pagi di sekolah, kukongsikan kisah mimpi itu kepada rakan2 seperjuangan..Riak wajah CC seolah2 mengiakan kata2ku...tapi hati kami tetap berusaha menidakkan. Sedaya upaya menidakkan. Kukhabarkan pada mereka, firasatku..mungkin 38. Ya, beramai2 kami menidakkan angka 19 itu. Tatkala berkesempatan berucap di dewan, kusampaikan harapan agar anak2 didikanku bersedia-mental & fizikal dengan apa jua keputusan yang bakal tiba. Usah lupa pohon maaf daripada ibu bapa jika lain yang diharap, lain yang diperoleh. Lebih kurang jam 10- inilah masanya...kami berarak ke bilik GB. Maha Besar Allah, mimpi yang dititipkanNya pada awal pagi dalam tidurku benar2 menjadi realiti.

Subhanallah... 38lah juga yang naik ke pentas...dengan 19-5A, 19-4A. Tiada apa yang dapat kami perkatakan...selain Alhamdulillah, subjekku: BM 1 hanya 3 yang mendapat B, selebihnya A dan BM2, straight 'A's untuk kedua2 kelas G & K. Subjek lain menunjukkan peningkatan. Walau hati terkilan...tetapi aku belajar meredhakan keputusan yang ada di depan mata. Sedih melihat ibu bapa yang terkejut dengan keputusan itu, sedih jua hati melihat harapan anak2 didikanku yang berderai...ialah, harapan mereka mungkin menggunung tinggi. Sesungguhnya, itulah juga harapan kami...

Yang berlalu, sudah berlalu. Apa yang tinggal ialah pengajaran dan hikmah yang perlu dicari. Kelebihan, kekuatan dan kekurangan pastinya ada. Mungkin ada yang tersilap membuat percaturan, baik di pihak guru, mahupun di pihak lain, maka keputusan yang diperoleh begitu bentuknya. Ya...inilah masa untuk bermuhasabah, mencari solusi menangani masalah ini supaya tidak berulang pada masa hadapan. Untuk yang di atas, acaplah turun bertanya apa yang kami perlukan. Jangan dibiar kami sendirian menangani sesuatu yang patut kita tangani bersama. Ya...sesungguhnya tadbir yang baik menghasilkan takdir yang baik. Perlu diingat, kita ibarat berlayar di dalam sebuah kapal. Jika bawahnya bocor, yang di atas akan turut tenggelam bersama. Lantas, jangan diperbesarkan jurang yang ada. Dan sungguh, rama2 hanya bermula dari telur dan beluncas..maka semua ini pasti ada kebaikan yang tersembunyi. Buat teman2 yang pastinya sama2 'terduduk' dengan keputusan hari ini, kekallah dengan sikap positif kalian. Ya..kita telah berusaha sedaya upaya, tetapi inilah ujian untuk kita pada 2009 ini. Tepislah apa2 yang patut ditepis, dan kembali bangkit membuat bidikan yang lebih baik...dan :) Suza, Izwa, TQ kerana meluangkan masa lunch di C4 untuk meredakan hati lara.

Kudedikasikan juga  rasa kasih yang berpanjangan untuk semuanya dalam entri kali ini, lebih2 lagi anak2 di  6G/SKW. Untuk Naoura, Umar, Aisah, dan Amir...sekalung tahniah atas keputusan cemerlang.  Dheena, Izz, Nazrul, Sabrina, Muiz dan yang lain2nya, sekalung tahniah juga...terima kasih kerana memahami perasaan sang pendidik ini. Raf..TQ for the song..Harapanku pada mereka, jadilah anak yang baik, taat akan ibu bapa, insyallah kejayaan kalian lebih bermakna. Belajarlah menangani rencah dan resam hidup.

Kata Fqueen,"mimpi mama adalah petunjuk Allah. Sekurang-kurangnya mama dan rakan2 bersedia menghadapi kenyataan. Tidak terjelepuk tanpa isyarat apabila keputusan keluar". Iya, ada benarnya. Insyallah..Allah Maha Adil. Tahun depan, team kami akan berusaha lebih gigih lagi....

No comments:

Post a Comment