Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Tuesday, November 17, 2009

Terbang

Rasa ingin terbang. Pagi diserikan dengan halwa telinga - repekan Din Beramboi & Aznil membuat kutersenyum tatkala memandu menghala ke tempat kerja. Seperti biasa, kenderaan berpusu-pusu keluar dari daerah perbukitan ini. Dengan bilangan kenderaan yang banyak dan jalan berkeadaan 'bottle neck'..pastinya kesesakan tidak dapat dielakkan. Tapi hari ini semangat dan keceriaan yang dirasakan agak berbeza...seperti ingin terbang. Mungkin kerana 'workload' yang selama ini rasa terbeban di bahu, pergi satu persatu. Dan hari ini, semua urusan murid telah dapat diselesaikan sekurang-kurangnya 80 peratus. Alhamdulillah.

Dengan ceria memulakan hari baru, kuterus membersihkan meja 'ruang pemustautinan' di bilik guru..iyalah, sejak dilanda kesibukan berkarnival kokurikulum, karnival tahun 6, mengusaikan PROTIM, mengumpulkan keputusan berterusan, MAC dsb, tiada kesempatan dapat dicari untuk mengemaskan ruang peribadi ini. Seminggu lalu Izwa yang mengemas 'ala-ala kadar' di ruang mejanya mengadu kepadaku dan beberapa orang rakan, mengatakan ruang itu  dikongsi bersama seekor kucing yang sedang beranak kecil. Aduhai....Maka hari inilah harinya untuk kupastikan ruangku ini tidak pula dikongsi dengan  makhluk yang seekor itu. Memanglah comel...tapi.....

Bersih. Sekali lagi hati menjadi tenang melihat ruang meja yang tersusun kemas serta kelihatan bersih. Semua helaian kertas, fail-fail dan dokumen yang disimpan sejak 2004 kuasingkan untuk dimasukkan ke kotak kitar semula milik Afiza. Wah...memang cik adik seorang ini menghargai alam sekitar. Tindakannya itu amat ku hargai kerana dalam kesibukan merundingcara, cik kaunselor ini masih sempat menyumbang 'sesuatu' buat alam sekitar. Sedang khusyuk berkemas, Izwa pula meringankan tulangnya sama-sama mengemas ruangnya.Alhamdulillah, tempat kami berdua yang saling membelakangi satu sama lain benar2 bersih. dan selesa. Kami kemudiannya meluahkan rasa hati tentang situasi dan kondisi di bilik guru yang kurang kondusif, dan keadaan menjadi lebih 'sukar' kerana ada segelintir manusia yang kurang prihatin tentang kebersihan.

Sesungguhnya iman itu banyak cabangnya. Bersih sebahagian iman. Malu juga sebahagian iman. Mengutamakan saudara/ jiran tetangga sekeliling jua dituntut untuk menjadi orang yang sempurna imannya. Lantaran ke manakah kefahaman manusia tentang 'sesuatu' yang amat mudah difahami ini? Tanpa meletakkan kebersihan sebagai keutamaan di tempat awam, kita juga secara tidak langsung telah mengenepikan rasa malu kita atas sikap negatif tersebut, dan secara terang2an juga kita sebenarnya  telah menafikan hak orang2 di sekeliling kita untuk hidup @ bekerja dengan lebih selesa. Ya, kebersihan bukan sahaja penting untuk yang 'di dalam' tetapi juga dapat dinilai dari luaran. Kata2 "don't judge the book by its cover' kurang sesuai untuk diaplikasikan dalam konteks ini. Logiknya, mahukah kita singgah membeli makanan di gerai yang kotor walaupun makanan di dalam bungkusan yang dijual adalah bersih?? Tidak mengapa berumah kecil atau tidak cantik asalkan kemas dan bersih. Sekurang-kurangnya sedap mata memandang dan selesa untuk didiami. Itu yang penting. Justeru, kadang kala rungutan mengatakan bilik tersebut begitu dan begini, maka perlu dijawab... yang perlu diubah bukan sekadar bilik kerana itu sahaja tidak memadai, sebaliknya sikap kita. Sudahlah beban kerja dan tuntutan tugas sedemikian, tidak mengenal waktu, ditambah dengan keadaan yang tidak kondusif ciptaan segelintir manusia yang bergelar 'guru' sendiri.

Hmm...Maaf, jika ada yang terbaca lalu tersinggung dengan kenyataan ini, sesungguhnya entri kali ini sekadar ingin membuka minda dan mata kita semua. Hakikatnya, memang benar ada antara kita yang hanya mementingkan kecantikan semata-mata, namun membelakangkan kebersihan. Justeru, kembalilah kita kepada pokok persoalan yang utama, yakni sebagai muslim lagi mukmin, bahawa kebersihan itu sebahagian daripada iman...bersih hati, bersih diri, bersih jiwa raga, bersih minda lalu menerbitkan kebersihan suasana yang insyallah, menceria dan menyenangkan untuk dikongsi bersama!

No comments:

Post a Comment