Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Wednesday, November 4, 2009

SMM & Idea

"Hujung akal (fikir) adalah pangkal agama (zikir)". Kata-kata HAMKA yang kupetik dari Solusi (isu#13-Mukmin Professional) yang baru kubeli pada sebelah petang kelmarin menggamit tumpuan minda untuk mengasah fikir. Sedang meladeni komputer riba menyelesaikan tugas mengemaskini data dalam Sistem Maklumat Murid, aku terfikir -mengapa tidak sistem ini diangkat menjadi suatu sistem maklumat yang lebih baik bagi pelajar seluruh negara. Ya, matlamat kerajaan melahirkan 'e government, paperless administration' perlu diterjemah kepada tindakan yang lebih praktikal tetapi menyeluruh (menyebut perkataan ini kuteringat kepada seorang ustazah, Anisah namanya, yang mula-mula berjaya memahamkankan ilmu  ISLAM yang syumul kepadaku sewaktu di tingkatan 1). Sudah dua malam kuberjaga untuk memenuhi tuntutan yang satu ini..mengisi data dan butiran panjang pelajar-pelajar yang sekian ramainya. Kerap didengar keluhan sang guru, beban tugas amat rencam sehingga statistik yang mengalami stress, burn out (istilah yang digunapakai dalam ilmu pengurusan pendidikan) yang membawa kepada tekanan jiwa (mental?) semakin meningkat.Tugas guru bukan seperti yang lain, kadang kala pelajar tidak pulang pun, guru yang sedang menyediakan hidangan makan malam keluarga di rumah jugalah yang dihubungi. Pendek kata, seperti kata Tan Sri Ainudin Wahid- mantan NC UTM, tugas guru ialah tugas mental yang tidak bermula tatkala waktu seseorang guru masuk ke pejabat dan tidak berakhir tatkala waktu pulang tiba. (Kata-kata ini masih dikekalkan dalam buku rekod guru!!)

Ah...berbalik kepada SMM tadi, mengapa tidak pihak yang berkenaan menjadikannya tugas ibu bapa yang mempunyai anak@anak-anak yang belajar di sekolah kerajaan. Kaedahnya: ibu atau bapa dikehendaki (atau wajib?) mengisi maklumat diri, isteri dan anak-anak dalam borang yang disediakan secara on-line sebelum mendaftarkan anak ke sekolah pada awal tahun semasa. Tidak boleh tidak. Ibu bapa hanya perlu mengisi sekali sahaja bagi setiap keluarga, tidak mengambil kira bilangan anak. Kemudian, borang yang telah diisi perlulah dicetak, diperbanyak dan diserahkan kepada pihak sekolah (@ sekolah2). Dengan cara ini, penjimatan dalam penggunaan kertas yang ditanggung oleh kerajaan dapat dilaksanakan kerana pihak sekolah tidak perlu mencetak ribuan helaian borang2 (didarab dengan bilangan sekolah kerajaan), mengedarkannya dan kemudian mengalami masalah mengumpulkannya semula daripada murid2. Itu belum mengambilkira borang yang tidak lengkap diisi!

Kekangan?! Pasti ada, tetapi pasti juga kaedahnya boleh dimurnikan. Bukankah pada tahun ini bermula era ibu bapa mengisi borang SBP secara on-line? Jika tiada komputer, tinggal di pedalaman, atau tidak melanggan internet, bukankah di setiap sekolah kerajaan, kini sudah ada makmal komputer yang canggih- manggih. Kerajaan juga khabarnya memperuntukkan ribuan juta ringgit untuk menyediakan prasarana jalur lebar yang efisien ke seluruh ceruk negara, seprti liputan telefon yang ada. Lihat sahaja, di jalan utama di tengah-tengah kehijauan hutan Tanah Tinggi Cameron, ada akan berjumpa 'sign'- 'anda sedang melalui kawasan liputan maxis', bersebelahan kediaman orang asli  Pendek kata, kalau ada kemahuan, di situ pasti ada jalan. Selain itu, data SMM yang telah sedia ada dalam sistem tersebut juga dapat digunakan oleh guru-guru sekiranya diperlukan pada bila-bila masa. Justeru sedikit sebanyak, kemudahan tersebut sepatutnya menjadikan urusan pentadbiran di sekolah, khasnya yang melibatkan data murid agar lebih teratur dan efisien. Hmm...secara tidak langsung, turut mengurangkan beban tugas guru yang acap dilaung2kan NUTP, tentunya!!

Uh, maaf kerana entri ini menjurus kepada pengurusan.. khasnya tentang tugas golongan pendidik dan pengurusan sekolah. Idea guru-guru kukira sentiasa ada, segar mengikut perubahan zaman, teknologi dsb, insyaAllah... tetapi pihak berkenaan yang di atas sepatutnya lebih kerap 'turun' ke padang. Tanyakan sendiri kepada golongan pendidik sekiranya mereka mempunyai buah fikiran untuk ditaakulkan bersama. Ibaratnya, suara 'kami' kurang 'sampai' ke atas kerana mungkin terlalu 'jauh'. Yang kerap kedengaran ialah suara dari 'atas' ke 'bawah'.....

Ringkas tetapi bermakna.....tentang bonus sebulan gaji. Pada firasatku, CUEPACS bukan meminta 'kosong...' tetapi kita sering diuar2kan dengan pemulihan dan peningkatan ekonomi Malaysia. Tatkala akhbar2 memaparkan berita pasukan BMW berhasrat menarik diri dari sukan F1, Malaysia dengan berani melaburkan sejumlah besar wang ke arah itu. Memang hebat. Hmm..sifir sama ada 'sebulan bonus' itu 'gaji' atau 'bonus' untuk sama2 kita fikirkan- setahun terdiri daripada 52 minggu. 52 minggu dibahagi 4 bersamaan 13 bulan. Mudah, bukan? Oleh sebab itu, wujud organisasi korporat yang membayar gaji kakitangan mereka dua minggu sekali, khasnya organisasi antarabangsa. Itu yang lebih tepat.....

No comments:

Post a Comment