Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Friday, November 13, 2009

Terima Kasih

Pagi yang indah. Tenang dengan kicau beburung, jauh dari hiruk pikuk kota. Alhamdulillah, Allah memperpanjang umur kita, setidak-tidaknya sehari lagi untuk hari ini. Mungkin hanya setengah hari..Suasana di daerah perbukitan di Hulu Kelang ini amat sejuk, nyaman dan tenang. Keletihan meladeni majlis semalam masih bersisa..namun alhamdulillah, berbekalkan pengalaman lalu, semuanya berjalan lancar. Terima kasih kepada rakan2 yang ringan tulang, Kak Ieta, Gee & Fazura yang membantu J/kuasa kami yang kekurangan tenaga kerja. Yelah, di saat2 akhir, Bai dan Nik Nisal terpaksa keluar melaksanakan tugas di luar. Zila pula, menerima berita sedih tatkala menyudahkan kerja-kerjanya di "bilik gelap@ bilik hadiah" kami. Alfatihah buat ibu mertuanya...moga Zila sekeluarga bersabar menghadapi ujian Allah. Agak terpempan kami ketika Zila tiba2 menghamburkan air matanya sewaktu menjawab panggilan telefon..aku yang sedang mengulang susun ratusan hadiah hanya mampu memintanya bersabar. Huh, 3 berita kematian kuterima minggu ini....teringat kepada apa yang pernah kubaca, sesungguhnya malaikat maut itu menjengah kita sekurang-kurangnya 70 kali sehari!

Tentang kejayaan MAC 2009, nothing much yang istimewa, kecuali keprihatinan Pn Mardziyah yang peka dengan 'kehangatan' kami di 'bilik gelap' tersebut agak menyentuh 'hati'. Ya, sebelum majlis dan seusai majlis, beliau tidak lupa menjenguk kami yang bekerja di belakang tabir. Walau pun ada satu dua perkara yang ditegur, namun umumnya beliau amat berpuas hati. Selain itu, yang istimewa padaku , kunci utama perjalanan yang lancar majlis itu kali ini ialah 'kerjasama'. Bukanlah sebelum ini kami tidak bekerjasama..tapi emosi masing2 berada pada tahap paling baik. Masing2 cuba melakukan tugas sebaik mungkin.Teringat ayat-ayat 'cliche' admin di tempatku bertugas, 'kalau seseorang itu diberi tugasan, itu tandanya 'dia' diberi kepercayaan/ diamanahkan tanggungjawab berdasarkan kemampuannya'. Pergilah ke mana2 pun organisasi pun, hatta ketika dilantik mengetuai bacaan doa..itulah ayat 'standard' yang gemar sekali diucapkan...

Teringat pada rakan2 tiga serangkaiku- Izwa, Azizah & Noraini yang bakal ber'konvokesyen' hari ini.Tahniah buat kalian, alhamdulillah penat lelah kalian ke bilik kuliah dengan meninggalkan anak2 selama ini berbayar juga akhirnya. Semoga kalian masih terus bersemangat melayari lautan ilmu selepas ini, insyaallah. Pesanan  khas buat kalian, tetap2 beringat bahawa walau setinggi mana pun kita, ada yang lebih tinggi dan tidak salah kalau kita merendah hati pada yang lain. Jadilah manusia berilmu dan berprinsip. Orang berilmu tidak hanya mengikut arus/ pendapat ramai kerana banyak tidak semestinya benar. Perlu berani mengatakan yang sebenar....apalah gunanya ilmu kalau kita tenggelam dalam kelalaian kerananya. Izwa, :) tentang 'usahasama' kita pada masa akan datang.....insyallah, niat dan hasrat untuk menjayakannya tak pernah terpadam. Moga 2010 merealisasikannya......Buat Yatie, tahniah atas kejayaan anak yang dinobatkan sebagai Tokoh NILAM 2009. Begitu juga buat anak2 didik..Nazrul (kuterharu mendengar khabar bapanya menitiskan air mata kegembiraan), Aishah Amsidar dan Umar Akmal, tahniah atas kejayaan dinobatkan sebagai tokoh 2009. Begitu juga halnya buat bekas anak2 didik yang turut hadir,esp. Maryam & ibunya, maaf kerana tidak dapat meluangkan waktu untuk berbicara kerana kesuntukan masa..


Kesempatan berhujung minggu bersama MrF dan anak2 telah ada perancangannya. Jam 1.30, aku, MrF, Fqueen akan menghantar JuniorF ke Rehal Auditorium untuk berlatih bersama2 teman se'ATFAL'nya bagi majlis esok.Ya, JuniorF akan berlakon sebagai penggembala kambing..katanya. Melihat kesungguhan anak kecil ini, kuteringat betapa guru-gurunya juga pasti mendedikasikan komitmen mereka untuk menjayakan majlis graduasi pelajar2 ATFAL. Terima kasih cikgu, kerana dengan didikan kalian JuniorF kini sudah boleh membaca, mengenal solat & doa...dan berlakon:).  Kami sekeluarga juga teruja untuk melihat lakonannya..

Kesimpulannya, sepanjang minggu ini ada berita gembira dan ada juga yang sedih. Kehilangan bapa saudara, teman kehilangan ibu mertua...kejayaan MAC, teman2 berkonvo.. semuanya menjadi rencah kehidupan. Teringatku kepada ayat ini..."Whosoever in the heavens and on earth begs of Him. Everyday He has a matter to bring forth (such as giving honor to some, digrace to some, life to some and death to some, etc) Al Quran 55:29.




No comments:

Post a Comment