Life is short, yesterday will never return..so bear your hardship with serenity and hold a good opinion of your LORD

Saturday, November 21, 2009

Suara II

Sepagi melunaskan tugas sebagai suri rumah tangga dengan tanggungjawab rutin. Selesai satu persatu....semuanya kerana annual gathering yang perlu dihadiri seawal jam 1.00 tengah hari. Hati berbelah bahagi ....mungkin kerana 'mood' yang hadir dalam diri tampil pelbagai corak dan warna.

Bersua Suza, segala2nya berubah. Yelah, aura seorang teman yang memahami kembali menceriakanku. Alhamdulillah, sekurang2nya kupunya teman yang sama2 boleh menghadapi 'almost' semuanya...gembira, sama2 menangis, suka & duka..syukur kupanjatkan kepada Allah kerana tidak semua orang diberi kesempatan punya sahabat (dalam ertikata sebenar) olehNya. Utamanya, sebagai manusia kita sentiasa dilingkungi kesilapan yang pastinya tidak dapat dilihat kita sendiri. Lalu kerana itu, kita memerlukan sahabat yang boleh menegur, membimbing, berunding, berbicara dengan seikhlasnya dengan kita agar kita tidak terus tenggelam dalam 'kiasu' atau kesilapan yang dicipta tangan sendiri.

Alhamdulillah, boss nombor satu dan orang kanannya berkesudian berpergian bersama2 kami. Setelah berbincang bersama Suza, pro & cons dan natijah  ke annual gathering tesebut bersama2 mereka, kami mencapai kata putus. Ada baiknya....setidak2nya kami dapat menunjukkan bahawa perhubungan kami dengan pihak Admin dilingkungi suatu garisan yang sangat/amat halus. Ada waktunya kami bercakap berlandaskan kedudukan sebagai 'orang  bawahan'  dan ada ketikanya kami perlu beritindak di luar lingkungan tersebut. Ya, garisan halus itulah yang 'berkuasa' menukar diri kami, sama ada sebagai pekerja mahupun sebagai manusia biasa. Sesungguhnya, sebagai manusia, selain tanggungjawab terhadap tugas, kita semua sebenarnya adalah sama...wujud di dunia sebagai khalifah yang memakmurkan bumiNya. Bukankah itu yang mengatasi segala kepentingan yang ada?

Suasana bersama teman2 sewaktu makan di Restoran 5 bintang di hotel tersohor di kota raya itu tidak banyak bezanya dengan waktu bersama2 di hari2 lain. Suasananya layak disamakan dengan waktu kami bersarapan di Wangsa Melawati. Tidak berbeza..hinggakan daya fikirku tertanya2; untuk apa majlis ini diadakan.  Sambutan; tawar dan hambar.Uh, bukan kuminta 'mereka' disambut, tapi sekurang2nya ada insan lain yang menyuakan  tempat untuk 'mereka' yang datang bersama2 kami. Tidak perlu rasmi, tapi cukup sekadar menunjukkan rasa hormat. Kami pula yang serba salah.... Usah diikutkan marah yang terpendam di lubuk hati, kerana bukan itu ketikanya untuk meluahkan. Tambahan pula, marah dipendam, salah sendiri.. kerana siapa yang tahu? Rasulullah SAW sewaktu menyambut  tetamunya, Saad bin Muaz RA, bersabda kepada golongan Ansar dalam peristiwa Khaibar, baginda bersabda; Kumulisaiyyidikum...mafhumnya "Berdirilah kamu sekalian, bagi memuliakan pemimpin kamu". Ya..tidak perlu berlebih2an, cukup sekadar berdiri asalkan pemimpin itu dalam kalangan orang beriman.

Peluang yang ada sebelum pulang, kami gunakan sepenuhnya untuk meluahkan rasa hati kepada Kak Win. Terima kasih..kerana berkesudian mendengar. Setidak2nya terlepas rasa beban yang dipikul. Kata teman yang memandu, senang jika sentiasa dapat berbincang begini, semuanya dapat diluahkan. Iya, bukan untuk kami, sebaliknya untuk kepentingan semua. Namun, masih banyak lagi yang hendak diperkatakan, tapi perlu ditapis terlebih dahulu.Untuk K.Nik, terima kasih atas ingatan untuk bermuhasabah, tapi muhasabah bukan sekadar selepas ditimpa musibah, sebaliknya perlu dijadikan rutin harian. Selebihnya, kuyakini bahawa setiap sesuatu itu berlaku kerana takdir Allah.

Sambungan entri semalam....
8.   Secara umum, untuk melahirkan organisasi yang mantap, budaya dan suasana kerja perlu sentiasa dipertingkatkan. Perlu ada ilmu untuk mengurus, dan dalam entri yg lalu, kusebutkan bahawa ilmu dapat diperoleh dalam pelbagai cara.
9.  Berlaku adil dan bertindak adil. Dalam entri yang lalu...pernah kusebut, kalau rosak sebatang, dicabut...rosak serumpun, dibongkar, usah dibakar kelambu hanya kerana seekor nyamuk.
10.   Ikhlas..kerana hati yang ikhlas akan menghasilkan kerja yang sempurna, insyallah. Janganlah melakukan sesuatu kerana sesuatu yang mendorong suatu kepentingan yang bersangkut dengan diri kita sendiri.

Walaupun hanya sepuluh perkara yang perlu kusuarakan, PASTI yang akan mengetuk gegendang pendengaran mereka tidaklah semuanya. Uh...kuhormati pengalaman dan pengetahuan mereka selama berkecimpung dalam dunia pendidikan ini. Ya, cuma sebagai manusia..kita perlu saling mengingatkan. Saling melengkapi. Bukanlah bererti..ilmuku sudah penuh di dada, sebaliknya sekadar berkongsi rasa. Seperti kata Suza, andai kita di tempat mereka, pasti begini juga. Benar, sebab itu kita memerlukan orang yang jujur dan janganlah jujur orang sekeliling disalahertikan. Sesungguhnya..kita hamba Allah yang lemah....






No comments:

Post a Comment